Rheingold: Brug firma-communities nøje

En virksomhed må afgive kontrol, såfremt den vil drive et online fællesskab for kunderne. Forsøg ikke at styre debatterne, men se dem som en unik mulighed for at lære kunderne at kende, siger internet-guruen, Howard Rheingold.

I nettets fortløbende modningsproces som socialt og kommercielt værktøj kommer der hele tiden nye fokuspunkter frem, som erhvervslivet vender sit blik mod ? og et af dem er brugen af virtuelle online-fællesskaber eller communities, som de oftest kaldes på nudansk, i forretningsmæssigt øjemed.

Men pas på ? det skal gøres varsomt og efter grundige overvejelser i virksomheden, understreger netpioneren Howard Rheingold. Han deltog mandag på et seminar om communities på nettet, arrangeret af konsulenthuset Mondo, og er den ene hovedtaler på årets Reboot5 i BaseCamp på Holmen.

- Du skal først og fremmest give slip på kontrollen over indholdet i debatten. Det er den sværeste del. Virksomheder bruger mange penge på marketing, og her kontrollerer de hvert eneste ord. Det går bare ikke i et community, forklarer han i et interview med Computerworld Online.

- Her vil folk skrive lige, hvad de mener ? og hvis de mener, at produktet er dårligt, eller virksomheden leverer elendig service, så skal virksomheden kunne klare det. Den skal ikke søge at styre det, fordi det gennemskuer brugerne ? og går andre steder hen, pointerer han.

Howard Rheingold har som journalist, forfatter og foredragsholder beskæftiget sig med virtuelle fællesskaber siden 1985, hvor han blev medlem af The Well ? et af verdenens første onlinefællesskaber.

Han skrev den første bog om fænomenet og mulighederne i 1993 ? ?The Virtual Community? ? og var desuden den første chefredaktør på onlinemagasinet Hotwired, da det blev startet i 1994. I øjeblikket driver han det private community, Brainstorms.

Inddragelse betaler sig

Howard Rheingold møder virksomheder, hvis primære mål er at tjene umiddelbare penge på et onlinefællesskab og ellers ikke har gjort sig de store tanker om, hvad formålet for brugerne skulle være.

- Det er ellers klassisk marketing at vide, hvorfor et budskab eller et produkt er interessant for kunden. Hvad får han ud af at gå sammen med andre i dette fællesskab? Kan du ikke svare på det, bør du hellere lade være, lyder amerikanerens råd.

Han tror kun på onlinefællesskaber for virksomheder, der ikke ser umiddelbar profit som målet. Udover at øge bevidstheden om firmaets varemærke kan et fællesskab tilbyde muligheder for debat mellem aktionærer og give medlemmerne de første kig på nye produkter. Derved kan de blive ambassadører for virksomheden.

- Har du bygget et community med rum for brugerne til at udtrykke sig, som de vil, får du værdifuld information om, hvad de mener om dit firma og dine produkter. Det er bedre end dyre fokusgrupper og undersøgelser ? og brugerne foreslår måske nye produkter, forklarer Howard Rheingold til Computerworld Online.

Kræfterne skal lægges i

Skabelsen af et velfungerende onlinefællesskab kræver en stadig arbejdsindsats fra virksomheden. Oprettelsen af et forum med alle de teknologiske faciliteter til chat, diskussioner og sms skaber i sig selv ikke et virtuelt samfund. Det sker aldrig automatisk, understreger netpioneren.

Han fremhæver derfor nødvendigheden af, at der i virksomheden er folk, som har til opgave konstant at tage sig af det virtuelle fællesskab, sørge for at brugerne får svar på spørgsmål og rejser nye debatter.

Derfor er det også altafgørende for virksomheden, at den i sin indledende plan for overhovedet at starte op finder frem til entusiasterne inden for virksomheden. Entusiasterne er de personer, som er fortrolige med nettet og dets muligheder ? og som måske endda deltager til virtuelle fællesskaber.

- Dem skal du finde frem til og få med i projektet, fordi hvis du ikke har nogen entusiaster på dét område, ja ? så vent med hele idéen, siger Howard Rheingold.

Entusiasterne skal være med til at trække de rette mennesker ind, så der bliver skabt en kritisk masse ? det vil sige nok aktive bidragsydere til, at der sker noget på webstedet ? at der er information at komme efter. Det bør en virksomhed fokusere på frem for at starte ud med store superavancerede mødepladser.

- Start i det små, tag ved lære, ændr på designet og voks organisk, som netpioneren citerede fra sin powerpoint præsentation.

Det betyder også, at brugerne skal tages ved hånden med lette anvisninger på, hvordan de deltager i det virtuelle fællesskab med at skrive beskeder, lægge opslag ud og uploade filer. Og hele tiden skal virksomheden have stillet skarpt på: ?Hvad får travle folk ud af at gå hen i dette onlinefællesskab??

Har virksomheden svaret i fokus, får den adgang til en guldgrube af viden og inspiration, mener Howard Rheingold.

Relevante links:
http://www.mondo.dk/NR/rdonlyres/e7ysl3wcqobejowlo42svhfswk6mqoo2szw6jchevl44a46zzv7qjznhnxeft3lrts5dipgi2ayvmui3frhq4vj4zag/RheingoldVCs2002.ppt" target="_new">Howard Rheingolds powerpoint præsentation på seminaret
Howard Rheingolds webside
Bogen The Virtual Community
Brainstorms
Reboot5?s webside




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere